Skriv ut dette emnet.

Emnetittel Bobilbruk vinterstid

Dato postet: 11/01/2012 09:48
Postet av: BobilVest

Stadig flere bobiler er nå i bruk året rundt.
De treffes ofte langs veiene hele året nå og er ikke lengre kun et sommerfenomen.
De tyske bobilene er nok enda mest en sommerting - men kanskje det blir bedre fasiliteter i fremtiden også på vinterstid?
Trenger f.eks. god tilgang til gassfylling og flaskebytting på vinterstid - mange (inkl. meg selv) har kun gassvarme i bilen - ikke el.
Har en flaske for fylling og heldigvis en fyllestasjon i nærheten men på tur kan det være langt mellom fyllestasjoner for propan.
Den andre flasken er vanlig bytteflaske og er mer utbredt enn fyllestasjoner.
Det går fort en flaske gass en kjølig helg.

Etter en særdeles fuktig sensommer, høst og så langt i vinter her på vestlandet satte jeg på varmen i bilen for å "tørke skikkelig opp".
Utetemperaturen lå vel på rundt 0 - +5C.
Gassflasken på 11kg varte vel ca. 3 døgn.

Står man et kaldt sted vinterstid er det ikke sikkert en flaske holder en helg engang - går den tom om natten blir det fort kaldt i bilen og man risikerer at vannet fryser.

Hvordan løser andre dette?
Ser jo fordelen med en større fast gasstank i bilen - men det blir igjen et problem hvis man ikke får fylt.

Dato postet: 11/01/2012 18:11
Postet av: Bjørn

Svert mange bruker bilen hele året. Jeg har to gass flasker å det er vel stort sett det folk har. Det holder rikeli til ei uke. Ellers så har dei da gass over alt i dag. Jeg har inndustri kopling. Det er desverre litt vanskligere å få tak i på bensinstasjoner en hurtikoplingen. Men gass stajoner er da etter vert blitt over alt.

Mange drar sørover om vinteren. Å ingen problem med å fylle gass nedover Europa.

Dato postet: 11/01/2012 22:56

Du må skille mellom å fylle gass - og å bytte flasker.
Fylle kan bare gjøres det hvor man kan fylle på biler som går på propan - og det er ikke over alt.
Bytte flasker får man imidlertid gjort nesten over alt - men hurtigkoblingen er vanligst, ikke alle har industrikobling.

Han jeg kjøpte bilen av hadde fylleflasken som reserve fordi han ikke hadde fyllestasjon i nærheten - men bytte bytteflasken kunne han bytte flere steder.

Fylleflasken er samme størrelse (11kg) men er fastmontert og har samme påfyllings stuss som propan biler. Den har også en måler som viser nivået i flasken.

At to flasker holder rikelig til en uke er jeg usikker på - hvis man kun har gass til varme og også til kjøleskap. Nå trenger man nok også lading - batteriene holder nok ikke en uke vinterstid.

Dato postet: 12/01/2012 00:35

Jeg bor ved Ålesund. Det er fyllestasjoner for gass Ålesund-Tressfjord- Otta- Brummundal- Oslo.Sikkert flere steder også. 5 steder bare den strekninga fra Ålesund-Oslo.

Er svert få som har slike flasker som deg. Da vanskeligjør du det. Gass tank er noe helt annet å tar langt større kvantum.
Har en bil på 854 lang. Gassen på to flasker holder i ei uke.Om vinteren. Strøm får jeg fra agrigat.
Mange har Eføy. Da er en totalt uavhengi av forbruk av strøm. Har ett Agrigat på 1000 watt. Det er billi å bruke å holder til TV-Data-Laddestrøm-Strøm til vifta på Truma. På det lille agrigatet ladder det batteriet også. Har laget meg ei isolert kasse som jeg setter Argrigate i langt borte fra andre biler. Hører ikke summinga av det engang.

Dato postet: 12/01/2012 09:41

Det er ikke så mange som kjenner til disse flaskene heller - det er derfor jeg presiserer at man må skille mellom fylling og bytting. Mange kaller det fylling når de bytter flaske.

Fordelen med en slik flaske er at man kan fylle på selv om den ikke er tom - da kan man fylle på før hver tur (om nødvendig) og ha med 2 fulle flasker.
Prisen er jo også lavere - i starten kostet det under 100,- å fylle hvis den var helt tom.
Nå er prisene steget - fylte den nettopp opp og da var den helt tom. Kostet 139,-

Hvis du har brukt av en ny flaske er du ikke sikker på hvor mye det er igjen uten å ta ut flasken og veie den. Og du bytter vel ikke en flaske når den er halvfull?
Da vil du bare ha med 1 og en halv flaske...

Er vel flere som har en automatisk omskifter som viser inne når en flaske er tom og det er byttet over til den andre.
I verste fall kan man da risikere å ha med nesten bare en flaske.

Jeg kan alltid være sikker på å ha med 2 fulle.
Denne flasken stod for øvrig i bilen når jeg kjøpte den - koster visst rundt 3000,- å få en slik montert.

Dato postet: 12/01/2012 17:42
Postet av: K S

Vi har alltid minimum 2 flasker med oss, reiser vi til fjells og skal stå ett sted, tar jeg gjerne med en tredje. Ja, jeg vet det ikke er lov, men jeg vil ikke fryse!

Jeg skal ihvertfall garantere at vi klarer oss ikke med to gassflasker på en hel uke vinterstid. Er det -15 - -20 grader, da holder kanskje en 10 kilos flaske maks 2 døgn.

Jeg gidder ikke å tenke på fast gasstank en gang, ikke før jeg har en bil med 1,5 tonns lasteevne, og gjerne en 50-60 kilos tank.

Det er så mye mer fleksibelt med løse flasker.
I tillegg så er prisen heller ikke så veldig høy, er en medlem av NCC får en tross alt hver fjerde fylling gratis.

Dato postet: 12/01/2012 18:39
Postet av: Jose

Det var da voldsomt til gassforbruk??
Har en Eura 810 som stort sett brukes i den varme årstid. Men i fjor hadde vi en ukestur på vinterstid. Lå på mellom 8 og 15 minus hele tiden.
Hadde med 2 stk 11 kilos, og ved hjemkomst hadde jeg stadig vekk gass igjen på flaske nr. 1
Godt og varmt i bilen hele tiden, varmt vann og kokeapparat ble brukt normalt.
Nå er jo Eura`n kjent for å være en svært godt vinterisolert bil... men likevel?

Dato postet: 12/01/2012 21:52

Min bil har dubbel dørk å trumaen sender varme i hele det 40 ca høye rommet under innergulvet. å hele garasja. Varmen stiger opp langs alle vegger som er oppsett med avstands plater mellom yttervegg å møbler.

Bruker du ei flaske gass på to dager må det vere nokså trekkfult. Kjører Truma hele tiden på halv fart å den varmer vatnet til godt vaskevann for kropp. Skrur en ned varmen på varmevatnet sparer en masse gass.

Jeg løyver gass når jeg er ute ei uke på vinteren. Tapper selvsakt en flaske tom først å kjøper ny ved første anledning. Ver ops på att ved kulde får en ikke all gass ut av flaska om måleren viser att det fortsatt er gass på den.

Ver forsikti med å ha med ekstra flaske. Kan vere din siste tur. Ikke noe å leike seg med. Gassflasker skal stå i rom med vetil under. Åpen hele tida. Kun der.

Dato postet: 12/01/2012 22:16

Har en med en 3. flaske må den stå skikkelig festet - den må ikke ligge!
Og det må være i et ventilert rom slik at evt. gass som lekker ut "renner" ut.
Husk denne gassen er som vann - tyngre enn luft.

Har selv en Hymer med Truma.
Den har dobbel bunn og skal jo være godt isolert men er man som oss 5 stk. er det greit med litt åpning for friskluft - som jo da må varmes opp.
Setter ned tempen om natten.
Merker det går mer gass hvis dusjen brukes - går endel gass til å varme vann.
Har man Truma med kombinert gass og el. vil jo gassen vare mye lengre hvis man står tilkoblet strøm.

Vinterstid med minus også hjemme må varmen settes på før vannfylling - pleier gjerne sette på varmen dagen før slik at bilen er gjennomvarm.
Det går med endel gass for å varme opp bilen.
Så starter vi turen med å fylle opp flasken på nærmeste fyllestasjon slik at vi har med 2 fulle flasker.
Har ikke vært lengre enn en helg på vinterstid enda så hittil har vi klart oss med den ene "fylleflasken".

Dato postet: 16/01/2012 12:27

Originally posted by: Jose

Det var da voldsomt til gassforbruk??

Har en Eura 810 som stort sett brukes i den varme årstid. Men i fjor hadde vi en ukestur på vinterstid. Lå på mellom 8 og 15 minus hele tiden.

Hadde med 2 stk 11 kilos, og ved hjemkomst hadde jeg stadig vekk gass igjen på flaske nr. 1

Godt og varmt i bilen hele tiden, varmt vann og kokeapparat ble brukt normalt.

Nå er jo Eura`n kjent for å være en svært godt vinterisolert bil... men likevel?

Voldsomt? Kanskje det. Vi har også en -10 Eura, Activa 820, og den har da blant annet sine kuldebroer osv. Men bilen er da stor også, så det er litt som skal oppvarmes.

Men i forhold til campingvogn så kan ikke vinteregenskapene sammenlignes. Vi har hatt tre vogner: Eifelland, Solifer og Kabe, i nevnte rekkefølge og alle kjøpt nye.
Det var uten tvil Solifer som var den aller beste, suveren komfort, sommer som vinter. Bedre enn Eura!
Men så var det dette med stor garasje, plass til motorsykler eller sykler, stor vanntank og skikkelig dusj, faste sengeplasser til minimum 4 osv osv osv...
Så da får en heller leve med at ikke alt er perfekt.
Men for å reise hele året, ja da er bobil greit.

Dato postet: 07/02/2012 17:12
Postet av: Kolbjørn

Bobil vest
Jeg synes også du hadde et ganske stort forbruk av gass i forhold til utetemperaturen du nevnte.Ved slike temperaturer vil jo ikke Trumaen gå for fullt og gassforbruket ville ikke hvert såååå høyt.
Når det gjelder Tyske (og andre Europeiske) bobiler,så får du jo div vinterpakker med dersom du vil betale for det.En får det en har behov for.
Vår første bil var ikke helt optimal for vinterbruk.Avløpstank og rør var ikke oppvarmet eller plassert i dobbel bunn,og vannet fra servanten på badet frøs før det kom så langt som til avfallstanken når det var kaldt ute.Ellers så var bilen lun og varm.Brukte den helt ned til -26 grader uten at det var ubehagelig å oppholde seg i den.

Så da vi bestilte nybilen valgte vi Truma vintercomfortpakke som bla inneholder isolert og oppvarmet avfallstank og avløpsrør (drømmebilen hadde ikke dobbel dørk).Trumaen går på både gass og strøm og det er styrofoam isolasjon istedenfor styropor som var orginal isolasjon.
Selv mente jeg styropor fungerte godt nok,men styrofoam var med i vinterpakken.Vår bil er helintegrert.Og for et par uker siden sto vi på fjellet sammen med en annen Tysk delintegrert bil med styropor isolasjon.Og temperaturen i vår bil holdt seg mye gjevnere enn i den andre og Trumaen jobbet mye mindre for å holde valgt temperatur.
Litt mere varme framme i bilen hadde hvert ønskelig når det er skikkelig kaldt ute.Kanskje en Webasto hadde gjort seg.Men stort sett fungerer bilen godt på den kalde årstid.Dusjen blir brukt hver dag og alt har fungert smertefritt.

Dato postet: 07/02/2012 17:21

KS
Det er nok INGEN bobiler som kan sammenlignes med en Svensk vogn når det gjelder vinteregenskaper.Disse vognene er jo veldig godt isolerte,har opptimal luftsirkulasjon og har små og få vinduer.Den store frontruta i en bobil gir jo et veldig stort varmetap.
Vi hadde vogn da barna var små og reiste sammen med oss,men nå er det bare frua og jeg og bobil er tingen for oss nå.

Dato postet: 07/02/2012 17:47
Postet av: Skrukken

Hei!

Er vel ikke om det er styrofoam eller EPS som avgjør varmen i bobilen. Har mer tro på størrelse på alle flater, konstruksjon og tetting. En kjapp google gav dette:

Isopor: VARMELEDNINGSTALL: 0,033 W/mK
Styrofoam W/mK < 60mm 0,033

Dato postet: 07/02/2012 18:30

Hei igjenn
Som jeg skrev:Styrofoam var en del av vinterpakken.Vår forrige bil hadde styropor og den var også god og varm.Tror de fleste nyere biler er varme nok også på vinteren.Det som kan vere det største problemet er vel heller vann og avløpsystemet.

Dato postet: 08/02/2012 11:54

Hvor mye elektrisk varme tror du må til for å holde samme varmen?
Hvis vi tenker oss et gjennomsnitt på 2kw forbruk (1/3 del av trumaens effekt) til en ovn som skal holde varmen i bilen, dobbeltbunn, varme vann etc. + kjøleskap så tilsvarer det 21l gass i 3 dager.
Dvs. en flaske i 3 dager.
Hvis trumaen går på fullt (6kw) tømmer den en flaske på ca. 23 timer.

Er du på tur i mars med sol på dagen og stille vær bruker du langt mindre til varme enn i januar i vind og ingen/kort tid med sol.

Vet bare at en ovn på 500w klarer ikke holde mye varme i bilen - selv i en isolert vinterbil. I tillegg kommer dobbeltbunn/garasje, oppvarming av vann og kjøleskapet.
Hvis du klarer deg med en flaske en hel uke på vinterstid må du ha brukt i gjennomsnitt ca. 825w i timen på alt dette.
Jeg vil gjerne oppleve den bilen som er så godt isolert at den klarer dette en kald januar uke med lite/ingen sol og gjerne noe vind i tillegg.

Beregningene er gjort ut fra at 1 liter propan gass tilsvarer 6,6kw/h.

Dato postet: 08/02/2012 14:44

Nå vet jeg ikke om det er meg du spør.Men jeg syntes forbruket ditt var høyt i forhold til utetemp som du sier var mellom 0 og +5 grader.
Men dersom du kjørte Trumaen på fullt for å få bilen skikkelig gjennomvarm så er det kanskje ikke så galt.Og det kommer selvsagt også an på størrelsen på bilen og om det er en helintegrert bil eller ikke.

Vår bil er en helintegrert bil som er 7,14 m lang.En 2011 Dethleffs Esprit I 6700 med Truma vintercomfortpakke.
Vi har campert så og si hver helg i vinter med temperaturer ned mot -15 grader.Altså ikke så veldig kaldt.
Vi skrur tempen ned til ca 12 grader før vi legger oss og opp til ca 23 grader når vi står opp.Og en flaske har vel holdt i ca 5 døgn når vi står uten landstrøm.

Dato postet: 08/02/2012 17:46

Det er en helintegrert Hymer B644 2006 mod. (skal være en bra vinterbil med dobbeltbunn etc).
Bilen er 7m lang.
Tror tempen ble satt på rundt 23C - døgnet rundt, i tillegg var det nok litt lufting også.
Det var ingen i bilen.

Med folk i bilen (som avgir litt varme) og nattesenking (ca. 15C) ville den nok vare noe lengre ved denne temperaturen.
Det går også med endel gass for å varme opp en kald bil.
Er det flere minus også hjemme (der bilen står) må den jo varmes opp før man fyller på vann.

5 døgn på en flaske i -15 høres jo veldig bra ut.
Det gir et gjennomsnitt forbruk på 1155w pr. time.
Regner med det da er stille vær og kanskje noe sol på dagen?

Dato postet: 08/02/2012 18:03

Med 23 grader døgnet rundt høres dette mere normalt ut ja.

Det var ikke 5 døgn med -15 grader konstant jeg mente,men temp ned mot -15.

Og vår bil står med varme på hele vinteren så det blir jo ikke til at vi må varme opp en gjennomkald bil.
Den står med Trumaen på ca 12 grader (1800 watt) tilkobblet landstrøm når den står hjemme.Så skrur vi den på gass når vi drar ut på tur.Kjøleskapet står på auto og går derfor på 12 v så lenge vi kjører.

Dato postet: 08/02/2012 19:05
Postet av: nyhobsen

Kolbjørn, lar du trumaen gå i uken når bilen ikke er i bruk? Regner med du bruker bilen i helgen.
Er trumaen konstruert for kontinuerlig drift?
Hvorfor ikke en egen vifteovn når bilen likevel er tilkoplet landstrøm???

Dato postet: 08/02/2012 19:49

Ja Trumaen står på hele tiden.Har den på trinn 1,5 og da holder den en temp på 11-12 grader.Med så lav innetemp så går jo ikke Trumaen konstant.
Kunne selvfølgelig brukt en varmeovn men siden det er vann på tankene så vil jeg bruke Trumaen.Da har jeg jo varme i alle kriker og kroker også under vanntatanken og i rommet der toalettanken står.
Er redd for at det hadde blitt for kaldt enkelte plasser i bilen med en løs varmeovn.
Om Trumaen tåler å bli brukt hele vinteren får tiden vise.
Vet om de som lar ALDEfyren gå hele vinteren år etter år uten problemer så jeg satser på at Trumaen tåler det også.
Ser at Dethleffs annbefaler en innetemp på 15 grader og at bilen bør stå med landstrøm (lading) når den ikke er i bruk.

Dato postet: 09/02/2012 07:47

Så om strømmen skulle utebli av en eller annen grunn har du et problem?
Skulle gjerne hatt Truma med el - men siden den kun går på gass er uansett ikke dette et alternativ.

Det er også delte meninger om å stå konstant med strøm.
Noen sier både batterier og styringsenhet har godt av "hviletid".

Dato postet: 09/02/2012 08:28

Jeg har bilen like utenfor døren hjemme og er i bilen flere ganger daglig.Så det går bra.
Men dersom jeg skal ut på reisejobb igjenn så blir det til at jeg tapper alt vann av bilen slik at ingen ting fryser i stykker dersom strømmen går.

Jeg har hørt at det er delte meninger om å la bilen stå med landstrøm konstant.Men når jeg leser i instruksjonsboka fra Dethleffs så står det klart og tydelig der at de annbefaler at bilen står med strøm tilkoblet hele tiden.Og de annbefaler også en innetemp på 15 grader når bilen ikke er i bruk.

Dato postet: 09/02/2012 09:25

Leste på en Dansk side der de hadde hvert på tur til Polarsirkelen.
De hadde bla testet en ny Hobbyvogn i ekstrem kulde (-40 grader).Turen tok 10 dager og Hobbyen hadde brukt 3 stk 10 kg gassflasker.Dette må da vere utrolig bra selv om de sto med landstrøm der de camperte.
En annen ting var at komposittflasker fungerte i -27 grader. Og jeg som var så dum å bytte ut mine to komposittflasker til stålflasker....Kommer nok skjelden eller alldri til campere i så lave temperaturer.

Dato postet: 09/02/2012 13:45

Ble litt forveden nå - så jeg satte på trumaen på svakt (1).
Da holder den en temperatur på ca. +7C i bilen.
Vi har ca. 0C på dagen nå så den går bare på svakt av og til for å holde denne tempen.
Selv om den går kun på gass antar jeg gassen vil vare veldig lenge på så svak varme - vi får se.
En annen fordel med å bruke truma i forhold til el. ovn er at man får luftsirkulasjon i hele bilen - også i dobbeltbunnen/garasjen.

Kolbj: hva i all verden gjør du i bilen flere ganger daglig når den står hjemme?
Har også bilen utenfor døren men er sjelden i bilen utenom etter- og før turer.

Editert: 09/02/2012 at 13:55 av BobilVest

Dato postet: 09/02/2012 14:12

ABSTINENS.
Det er flere dager mellom hver helg vet du.Og nå i helga truer fruen med at vi må vere hjemme.Er vist morsdag samt en som fyller 50 år.

Trumaen i vår bil har innstillinger fra 1-5 og på trinn 1 på 1800 w el holder den en innetemp på 9 grader så og si uansett utetemp.

Editert: 09/02/2012 at 14:47 av Kolbjørn

Dato postet: 09/02/2012 14:45

Originally posted by: Kolbjørn

Rota litt,men får ikke fjernet dette innlegget

Dato postet: 09/02/2012 16:18

Trumaen i vår (kun gass) har en trinnløs skala fra 1 til 9 (mener jeg det er).
Fra 7C til 30C. Holder veldig jevn temperatur og fin varme i hele bilen.
Den er på opp til 6kw så oppvarming om morgenen går fort (setter ned til ca. 14-15C om natta).

Dato postet: 09/02/2012 17:20

Da er det den samme som var i vår forrige bil.Mener den gikk til trinn 9.
6 kw er det Trumaen i vår bil yter også.Så er det to trinn på el 900 og 1800 w.
Kan kjøres på gass og el samtidig.Og det gjør vi ofte når vi står med landstrøm.
Men å kun kjøre den på 1800 w el blir for lite når det er mange minusgrader.
Står vi påkoblet strøm kjører vi den på el om natta (mindre støy) med 12-15 grader,så med gass og el når vi står opp.Brukte ca 15 minutter så var tempen oppe i 23 grader sist vi var på tur.Da var det ca -2 grader ute.Så med Truma går det ganske kjappt å få opp tempen.
Den siste vogna vi hadde var utstyrt med Alde og folievarme i gulvet.Behagelig og lydløs varme.Den første bobilen vi hadde kunne ikke leveres med Alde.Og jeg ble veldig overasket over hvor godt Trumaen fungerte.
Mange bobiler og kontinentale vogner er ikke bygget for Alde pga manglende luftsirkulajon under,bak og over benker og skap.
Dethleffs har bla airpluss som sikkrer fri luftgjennomstrømmning.Men i fjor da vi kjøpte nyebilen var det kun folievarme som kunne leveres til gulvet.Og dette krever landstrøm.
Vi står ofte uten landstrøm,og da gir Trumaen oss "gratis" gulvarme.Har spjeldene på skrå ned mot gulvet.Og gulvet forran senga,på badet,ved kjøkkenbenken og under spisebordet er varmt.
Ser at 2012 modellene av Dethleffs Esprit kan fåes med Alde og vannbåren gulvarme.Hadde dette hvert mulig da vi bestilte bilen vår i fjor,hadde vi også hatt dette.
Men igjenn,jeg er positivt overasket over hvor bra Trumaen fungerer.

Dato postet: 09/02/2012 19:38

Går den roligere på el enn gass? Lager brenneren noe særlig lyd?
Vi er veldig godt fornøyd med trumaen - når den stilles ned om natten er den nesten ikke hørbar.
Er heller ikke på noen måte plaget av lyden på dagen.
Tror varmepumpen hjemme lager mer lyd.
Det fine er som du sier at varmen blåses ut på gulvet (i tillegg til under - i dobbeltgulvet og garasjen) og den reagerer raskt på temperatursvingninger som f.eks. når døren åpnes.
Så med alde må det egen gulvvarme til?

Iom vi ikke føler lyden som noe problem (og jeg er ganske var for lyder) er vi godt fornøyd med trumaen. Skulle gjerne hatt med el. men det er ikke mulig å ettermontere - da må hele varmeren byttes (den fås lik med el).

Jeg har ikke hatt alde - men har en følelse av at den er noe oppskrytt i forhold til truma. Synes det er en fordel med den luftsirkulasjonen som trumaen gir.
Det er en enklere løsning som gjerne betyr mer driftsikker.
(Har lest endel om lekkasjer i alde systemer og problemer med sirkulasjonspumpe).
Fordel med røropplegg er imidlertid at det kan kobles til kjølesystemet til motoren.

Strømforbruket er vel noe høyere med truma men likevel ikke noe problem med flere dager uten landstrøm. Lys bruker jo langt mer strøm når det trengs - selv med bytte til LED.

Det er nok endel som tenker på truma som i gamle vogner hvor den var synlig og kun blåste ut ett sted. Nå står den montert skjult i et skap og man hører derfor lite lyd. Varmen blåses ut i flere dyser rundt i bilen og gir derfor jevn varme (med spjeld er det også mulig å justere hvor man vil ha varmen - og mest av den).

Editert: 09/02/2012 at 19:45 av BobilVest

Dato postet: 09/02/2012 20:10

Det er en egen vifte som suger inn luft og blåser ut eksos når den går på gass.Og den høres.
Jeg mener bestemt at den "gamle"Trumaen som var i vår forrige bil (2008 modell) laget mindre støy enn den nye typen Truma som vi har nå.
Hører det spesielt på morgenen når vi kobler inn gassen og skrur opp tempen.Først starter en vifte,så tenner gassen.Men så snart ønsket temperatur er oppnådd så roer det seg ned igjenn.Ikke noe problem,men den forrige var stillere.

I vår bil som ikke har dobbel dørk ville det blitt temmelig gulvkaldt med Alde og uten gulvarme.Måtte nok hatt egen gulvarme da ja.
Men med Trumaen så er gulvet varmt der det er mest nødvendig.Men dersom en har dobbel dørk er nok ikke dette noe problem hverken med Truma eller Alde.
Vi har kantsydd teppe på gulvet nå på vinteren.Synes dette fungerer tilfredstillende.
Det er 9 dyser rundt omkring i vår bil.Det er også varmluft som varmer opp gulvet i dusjen.Og det går tynnere slanger med små hull langs alle ytterveggene som gjør at hele bilen blir jevnt varm og at ingen vannledninger skal fryse.
Den største kuldebroen er nok den store frontruten.

Dato postet: 09/02/2012 20:20

Alde er etter min mening suverent, både når den surrer å går når bilen er parkert hjemme på 6-8 grader og 2 kW (kan velge 1-2 eller 3 kW).
Er en tilkoblet strøm, så suplerer den med gass hvis det ikke er tilstrekkelig med strøm.

Den bruker minimalt med strøm.

Når vi hadde campingvogn, stod vi en påske 4-5 dager uten tilkoblet strøm med 75 Ah batteri.
Når det gjelder campingvogn er det kun Nordisk som gjelder (i mine øyne), Kabe bobil blir i dyreste laget for oss, i tillegg satser Kabe på tomannsbiler, ikke på biler for barnefamilier. Lasteevnen har også vært elendig på Kabe, tildels både bobil og campingvogn. Men ellers er de bra.

Ellers så er varmeveksler fra motor et must når en har Alde, og det er vel eneste løsningen å få fullgod varme i bilen når en kjører (uten å kjøre gassvarme)? Det funker utmerket med Fiat 3 liter ned mot -10. Når tempen synker ned på -15 til -20 og høy fart begynner det å skorte på varmen, men for det aller meste gir den skikkelig med varme.

Dato postet: 09/02/2012 21:04

Bobil vest
Den nye varmeren heter Truma Combi og den gamle heter Trumatic C 6002.I brosjyren sier de at den nye er mindre,kjappere til å varme opp vannet og at den støyer mindre.
Akkurat det siste er jeg ikke enig i.Synes den forrige var stillere.

KS
Ja dersom du har en bil som er bygget for Alde er nok dette det beste.Synes det er merkelig at det kun er Nordisk (nå kun Svensk) som er tingen når det gjelder vogn.Er det ikke så nøye når det gjelder bobil da? En Burstner,Knaus eller Dethleffs bil er vel stort sett bygget opp på samme måte og med samme isolasjon som deres vogner som i dine øyne ikke er noe særlig??
Dersom du mener det kun er Svenske vogner som gjelder,så skulle en nesten tro at der samme gjaldt bobiler..
Nå får du jo både Kabe,Polar og Nordic bobiler.Solifer bobiler er det Hymer,Sunlight og Carado som bygger,så der er det kun navnet som er Nordisk.

Dato postet: 09/02/2012 22:08

Så at dere hadde noen eksempler på temp i bobilen ved forskjellige temperaturer og effekter på varmen. Dette var litt spennende og jeg måtte gjøre ett forsøk selv. Jeg har en Fransk integrert sak, billigmodell fra Rapido konsernet 740 lang og 235 bred. Den stod klokka 1400 i dag iskald vinterlagret utenfor huset, mao -7 ute og inne. Satte på 2kW elektrisk varme (kl14.10). Var akkurat nå (kl 22.01) ute og sjekket temperaturer. Ute er det -9,3 blå, inne i bobilen var det 15,3 pluss målt på dinette bordet 80 cm opp fra gulvet og i framre del. Vet ikke om dette er bra eller dårlig, men ble litt overrasket over at den var så varm så fort.

Forøvrig har jeg alltid hatt Truma sentralvarme og har ingen ting å klage over med den. Under skøyte VM på Hamar for to-tre år siden var det 37 blå(huttetu), og der stod det iallfall minst en maken til min i kulda, med folk ombord.

Dato postet: 09/02/2012 22:40

Høres ikke galt ut dette.
Leste nylig om Peer Neslein( Campingferie.dk) og kompani som hadde hvert på tur til Polarsirkelen -42 på det værste.
Leste også om Magne Storlien og to kompiser som dro på tur til Røros i 2009 med tre bobiler.To med forhjulstrekk og en bakhjulsdrevet.Noen med Alde og andre med Truma.Alle tre bilene fungerte godt men bakhjulsdrift var nok best på vinteren sto det.
Leste ikke noe negativt om det ene eller andre varmesystemet.

Det viktigste er jo at vi storkoser oss i de bilene vi har.At alt fungerer og at vi ikke fryser.Det er stor forskjell på klimaet i vårt langstrakte land.Selv har jeg aldri opplevd kaldere enn -26 og det var med vår forrige bil som var delintegrert.Kjente at det var kaldt på utsiden av venstre låret mens jeg kjørte pga at selve kjøredelen ikke var isolert,men når bilen var parkert var det ingen problemer med varmen.
Og på nyebilen er spillvannstank og rør oppvarmet og dusj og alt annet kan brukes hele året.Det er til og med varme i dusjgulvet.Så vi er stort sett fornøyde med bilen så langt.
Det som ikke er så bra er at Fiat fjæringen forran og Alko bak er altfor stivt.Det er ikke kjekkt å kjøre i kjettingsporene på vinterfjellet.Det ble bedre etter at jeg reduserte luftrykket i dekkene til 4,5 bar.
Og forhjulsdrift på en bobil er etter min mening en feilkonstruksjon.Men det var denne bilene vi falt pladask for,og da får vi leve med det.

Dato postet: 10/02/2012 08:32

Kolbj: Det kan jo være trumaen var bedre lydisolert i den gamle enn i den nye.

Dato postet: 10/02/2012 12:53

Kan muligens vere det.
Vår forrige bil hadde dobbeltseng på tvers over garagen.Trumaen var plasser i et nesten lukket rom under hodeenden av sengen.Og under sengebunnen var det en finerplate som dekket hele sengebunnen.Så vi merket ingen strålevarme av trumaen i den bilen.Og forran rommet til trumaen var kleskapet.Så dette dempet sikkert lyden en god del.

Nybilen har senga på langs og trumaen er i et rom under fotenden av senga.Senga har IKKE denne finerplata under sengebunnen og vi merker litt av varmen i fotenden.
Tviler på om en tynn finerplate under sengebunnen ville dempet lyden merkbart,men den hadde nok dempet varmen en del.

Det er ikke plagsom støy av trumaen i nybilen heller,men i vår forrige bil hørte vi nesten ingenting av den.Men det skyltes nok sikkert plasseringen i bilen.

Dato postet: 10/02/2012 22:35

Truma varmeren er vel en egen enhet med luft inntak og utblås. Kan du ikke kjøpe litt tynn finer, isolasjon fra biltema og lage en liten isolert innkapsling rundt? som enkelt kan tas ut?. Er jo svært lite som skal til for å isolere bort mye lyd.....?

Dato postet: 10/02/2012 23:54

Trumaen i vår bil står inne i et eget rom/kasse i garagen.Det er lufteapninger på den ene siden av denne "kassen" og det er åpning der vi kommer til avtappningsventilen (den som åpner automatisk ved lav temp når varmen er avslått) og disse åpningene MÅ IKKE BLOKKERES.
Så det er et eget tak på denne "kassen" opp mot senga.
Slik var det i vår forrige bil også,men der var det i tillegg en finerplate under sengebunnen.Men jeg tror nok det var plasseringen av trumaen i forhold til kleskap etc som gjorde at vi hørte veldig lite av den.

Tror det blir vanskelig å dempe lyden av Trumaen i vår bil.Men igjenn,det er ikke noe problem.På natta er den så nedstilt at den jobber lite.Og når vi står på landstrøm går den kun på strøm på natta og er derved tilnermet lydløs.
Det er når vi fyrer opp på gass (og strøm) på morgenen at den lager noe lyd med det samme.Da starter først en inntak/eksosvifte så tenner brenneren.Det er denne vifta vi hører og som jeg mener vi merket lite eller ingenting av i vår forrige bil.
Og det er derfor jeg reagerer når Truma skryter av at deres nye varmer er mere lydløs enn den gamle.

Kan jo nevne at i vår siste vogn som var utstyrt med Alde var det enda mere støy før brenneren startet.Der gikk eksosen og inntaket over taket på vogna.Det er et rør inne i et annet rør.Eksosen går ut i et rør og frisk luft blir sugd inn i det andre.
Og før brenneren tennte startet vifta og innerrøret vibbrerte borti ytterrøret og det laget såpass lyd at det hørtes godt inne i vogna.
Kanskje hadde det vert bedre med kortere rør,altså eksos/inntak i sideveggen istedenfor over taket. Men dette er historie nå.Vogna og varmen var god den.

Dato postet: 11/02/2012 16:55

I dag lå årets første utgave av BOBIL & CARAVAN i postkassen.
Der sto det en artikkel om en vintertest av en Laika Kreos 8010.Bilen skal kjøres til bla
Lappland.
Så står det;Laika satser hardt på å kunne prestere under vinterlige forhold.Blandt annet har man Styrofoam i vegger,tak og gulv for å gjøre isolasjonen bedre:
Altså det samme som Dethleffs leverer i sine vinterpakker.
Men hvorfor bruke Styrofoam dersom det ikke er bedre enn Styropor?

Vår forrige bil som hadde Styropor isolasjon var jo også god og varm.Det var kunn avløpssystemet som ikke fungerte på vinteren.Men siden vi kun brukte bilen i helgene,så fyllte vi ikke vann på bilen.Hadde med en 10 l dunk og et par 1,5 l flasker til toalett og tannpuss.Fungerte greit det også.
Men nå når vi kan bruke alle fasiliteter hele året så er det jo fantastisk.
Og jeg mener at så godt som alle nye bobiler og vogner er godt nok isolert og har så bra varmeanlegg at de kan brukes ned mot -30 grader.Det er vann og avløpssytemet som kan skape problemer.Har du dobbel bunn eller isolert og oppvarmet avløpstank/rør så kan du også fylle tankene og dra på vintercamping.

Dato postet: 11/02/2012 18:23

Heisann!

Jeg tror jeg vet det
Om en bobil eller vogn skal brukes på vinteren så oppstår det MYE mer kondens og fukt i kabinen, isolasjon og konstruksjon. Og siden Styrofoam tåler mye mer fukt enn isopor, er nok styrofoam det beste valget i dedikerte vinter konstruksjoner pga tøff vinterbruk.

Dato postet: 11/02/2012 18:50

Skrukken
Det kan nok stemme ja. Bruker dere bobilen hele året? Og har dere vann i tankene?

Dato postet: 11/02/2012 18:54

Hei du

Nei og nei, jeg vet hva som skjer med kjøretøy som brukes i salt/klorider som veiene er fulle av på vinteren, derfor er et 3 sesongers bruk for oss. Vinteren er andre hobbyer, og reiser skjer med fly

Editert: 11/02/2012 at 19:05 av Skrukken

Dato postet: 11/02/2012 19:48

Jeg får abstinens dersom jeg ikke får brukt bobilen.Og etter hver tur kjører jeg bilen inn i en vaske hall for store biler.Og der blir bilen vasket både over og under.Etterpå sprøytes varmvoks over hele bilen undersiden også.På denne måten håper jeg å få vekk det meste av saltet og svineriet.
Alkorammen er jo galvanisert så det er kun Fiat delen framme som ikke er det.Og undersiden av gulvet er en slags finerplater som ligner på forskalingsflak.
Alle skjøter og overganger mellom gulv og vegger blir sprøytet med et spesielt stoff fra Dethleffs en gang i året.Og da blir hele bilen gått over fuktest etc.
Men jeg har sett på div personbiler vi har hatt opp gjennom årene hva saltet kan ødelegge.Men vi steller jo ekstra godt med bobilen da.

Dato postet: 15/02/2012 21:41

Snakket med en forhandler i dag (MC-LEA i Sandnes).
Derfra var det klar melding om at produsentene av truma og alde ikke anbefaler kontinuerlig drift da ustyret er ikke laget for slikt bruk.

Det er jo ellers en diskusjon hvorvidt det bør være varme på i bilen eller ikke.
Tempraturforskjellen gjør jo at det lettere dannes kondens - men uten varme blir det gjerne fuktigere i bilen.
En vifte for luftsirkulasjon og en eller annen avfukter er sikkert en fordel.

Dato postet: 15/02/2012 22:41

Med de temperaturene vi har her på vestlandet så blir det jo ikke kontinuerlig drift på Trumaen.Men det er mulig den ikke bør gå såpass mye som den gjør.

MC Lea som selger Dethleffs bør jo også ha lest bruksannvisningen til Dethleffs.Der står det bla at bilen bør stå med landstrøm ALLTID når den ikke er i bruk og at det bør vere en temperatur inne i bilen på 15 grader.
I vår bil er det rundt 12 grader konstant.Og det må da vere bedre enn at det ikke er varme på i bilen.Kunne nok brukt en varmeovn/vifte i steden for Trumaen,men jeg satser på at det går bra.Det er jo for det meste + grader her.

Dato postet: 15/02/2012 22:48

En ting til.
Jeg tror faktisk at en bobil/campingvogn som blir brukt hver helg i Finnmark har et varmeanlegg som jobber adskillig flere timer pr år enn det gjør i vår bil som heller sjelden opplever ekstrem kulde.

Dato postet: 16/02/2012 14:42

Ja hvorvidt varmeanlegg i vogner/biler som brukes ofte på kalde steder evt. trenger service vet vi vel ikke.
Tror nok Dethleffs mener du skal holde varmen med annet utstyr enn varmeanlegget beregnet for turbruk.

Uansett - hadde Trumaen på en ukes tid nå, sviver jo lite og bruker lite gass når den står på svakt, men får heller bruke en 500w oljeovn + kanskje en bordvifte.

Dato postet: 16/02/2012 18:04

Bilen/vogna skal vel brukes?
Den bilen/vogna som ikke tåler å brukes vil ikke jeg ha!

Skrukken skriver at han vet hva som skjer med biler på salta veier. Det aller beste er jo å ha bilen i garasje året rundt, stående på bukker slik at dekka ikke blir kantete og luftfuktighet på under 50 %.
Men da kan en gjerne like godt droppe campinglivet?

Jeg kjører Alde når jeg vil. Må pumpen byttes, ja, da bytter jeg den.

Vi hadde en Solifer i fire år som vi vintercampet med, den hadde kun 12 Volts sirkulasjonspumpe, jeg kjøpte for sikkerhetsskyld en reservemotor, men jeg fikk ikke bruk for den.....
De elektriske varmeelementene tror jeg ikke ryker før bobilen, jamfør varmtvannsberederen i bolighus.

Mitt råd er: Bruk utstyret og kos dere, eller finn på noe annet å bruke fritiden på! :-)

Er ellers noe misfornøyd med værprognosene for vinterferien......søren og!!!

Dato postet: 16/02/2012 19:58
Postet av: Gunnar J

Originally posted by: K S

Mitt råd er: Bruk utstyret og kos dere, eller finn på noe annet å bruke fritiden på! :-)

Har på følelsen at dette er et kjempegodt råd! Tåler ikke ting å bli brukt, da er det en dårlig investering vi har gjort.
Selv om vi steller og duller særdeles godt med bobilene / campingvognene våre, er det vel en bruksting og ikke pyntegjenstand?

Har sett eksempler på at ting "står seg ihjel" også. Virket fint som bare der når man satte det ifra seg, men ikke tale om at det ville virke når man omsider skulle ta det i bruk igjen....
Det er som med kroppen, blir den ikke brukt, så stivner den.

-------------------------

Dato postet: 16/02/2012 20:40

Kan ikke bli mere enig.Og jeg tror heller ikke saltet tar livet av bobilen så lenge vi har den.Personbilen blir kjørt i vaskehall med underspyling 1-2 ganger pr måned.Og bobilen blir vasket over og under så og si hver søndag (etter hver tur) vinters tid.
Altså steller vi mye bedre med bobilen enn personbilen.
Vi hadde også en campingvogn med Alde tidligere.Den hadde kun 12 v sirkulasjonspumpe.Og den pumpa holdt de 8 årene vi hadde vogna.
Jeg satser på at bobilen er laget for å bli brukt.Og med en løs varmeovn så blir jo ikke hele bilen oppvarmet så derfor lar jeg Trumaen gå.

Dato postet: 16/02/2012 20:50

Har tilgode å se ett kjøretøy som blir brukt på vinteren som en investering. De kjøretøy som er investering blir parkert trygt den årstiden, I know . Er det en ting kjøretøy ikke er laget for å tåle, så er det salt og klorider. Da blir det en tikkende rustbombe brukt bobil kjøperne bør styre milevis unna.

Å bo i bobil på vinteren frister overhode ikke, da er det mye annet spennende man kan bruke fritiden til, f.eks med en times togtur til Gardermoen som innledning.....

Dato postet: 16/02/2012 21:08

Originally posted by: Skrukken

Har tilgode å se ett kjøretøy som blir brukt på vinteren som en investering......

Å bo i bobil på vinteren frister overhode ikke, da er det mye annet spennende man kan bruke fritiden til.......

Om man ikke ser på kjøp av bobil som en investering, da har man kanskje for mye av det stoffet man kaller penger.

All investering er jo ikke med direkte økonomisk fortjeneste for øye, men fritid og livskvalitet kan også være en svært god investering, iallefall for vår del.
Om været innbyr til det, og man får ånden over seg, så er en tur eller fem i løpet av vinteren bare kos.

Vi kunne også tenkt oss å leke trekkfugler og reise mot sør om vinteren, men enn så lenge får man holde seg i striskjorta og gomle på havrelefsa.
Det er et par år til pensjonstilværelsen blir et faktum...... desverre.

Men det er jo fint at vi har forskjellig oppfatning av ting, ville vært lite spennende ellers.

Dato postet: 16/02/2012 21:12

Skrukken:
Vi er heldigvis forkskjellige! Vi var ute sist helg, hadde noe flotte skiturer og filosoferte over de som må ha sin(e) årlige sydenturer på vinteren. Gjerne bare en uke om gangen. Jeg ville ikke byttet bort helga vi hadde på ski mot en uke i syden.

Det er mulig en har lavere verditap på bilen om den står parkert, men jeg tør å påstå at gleden er noe større ved å reise på tur å kose seg, enn å parkere bilen. Og regner du på hva prisen per bruksdøgn blir, så er det ikke sikker at den blir lavere......

Julen -10 var reiste vi gjennom Danmark-Århus (Den Gamle By i vinterprakt)- København (Eksperimentarum-Tivoli i vinterprakt)-hjemover via Sverige. Fantastisk! Vi hadde forøvrig grisevær på vei mot Kristiansand, måtte på med kjettinger osv, klunk is på motorveien i Danmark.... Flott tur.

Dato postet: 16/02/2012 21:27

Originally posted by: Kolbjørn

... Og jeg tror heller ikke saltet tar livet av bobilen så lenge vi har den......

Jeg satser på at bobilen er laget for å bli brukt.Og med en løs varmeovn så blir jo ikke hele bilen oppvarmet så derfor lar jeg Trumaen gå.

Saltet er noe forbasket hærk, og gjør mer skade enn nytte når det sniker seg inn i alle kroker og krinkler.
På denne årstiden foretrekker vi for vår del å ta ut på dager med innbydende vær, tørre eller snøbelagte veier når det ikke saltet til det ekstreme.

Og ja, om bobilen og dens utstyr ikke er laget for å bli brukt, da tror jeg det må letes etter noe annet morosamt å bruke pengene på.
For en god del år tilbake ville det vel blitt ..... ja akkurat, kvinner, vin og sang.

Editert: 16/02/2012 at 21:37 av Gunnar J

Dato postet: 16/02/2012 21:36

Originally posted by: K S
..... måtte på med kjettinger osv, klunk is på motorveien i Danmark.... Flott tur.

Heldig du som har en bil det er plass til kjettinger på.

Vår er i vektklasse der det er lovpålagt å ha de med i bilen, og eneste plassen det er plass nok til å legge de på, er på bakhjula.
Fine greier om behovet skulle oppstå, særlig når drift er på forhjula. Nåja, vi får se om nytt forterket fjærsett gjør noen forskjell.

Dato postet: 16/02/2012 22:05

Vi som bor på Vestlandet må bare finne oss i at det er vått hele året. Jeg tror jammen det var samme været på julaften som det var på St Hansaften. Men på julaften fikk jeg iallefall spise middagen innendørs.

Så dersom vi vil bruke bobilen på vinteren så må vi ta med at den blir både skitten og full av salt etter hver tur. Men når den står parkert hjemme på Søndagskvelden skinner den som den gjorde da vi kjøpte den.
Og en bobil varer ikke evig uansett. Da må den i såfall settes på stall med det samme du har kjøpt den og alldri brukes. Se på 20 år gamle bobiler. De fleste er vel oppbrukte,lekker og lukter mugg. Og det lenge før saltet har tatt livet av dem.
Når det gjelder personbiler derimot er nok rusten som tar knekken på de før motor etc er utslitt.

I min garage står det en nylakkert,restaurert veteranbil som ALDRI skal ut i salt mere.
Men bobilen derimot.......

Dato postet: 16/02/2012 22:10

Gunnar J

Har du prøvd å legge kjettinger på Dethleffsen? Jeg kjøppte et sett hurtigkjetting til vår Dethleffs Esprit men jeg har ikke forsøkt å legge de på. Tipper det kan bli trangt under hjulbuene da ja.
Har du eller skal du bytte fjærer på bilen?

Dato postet: 16/02/2012 22:45

Vi har Fiat alkove med Goldschmidt fjærer. Høy og god foran, og enda høyere bak! Men der er det tandemaksling, så jeg håper jeg ikke trenger å legge på bak noen gang.....

Dato postet: 16/02/2012 22:50

Da har du nok god plass til kjettinger.Det er værre på integrerte biler.Men kjettingene må vi ha med oss uansett pga av vekta på bilen.
Har hørt mye bra om Goldschmidt fjærer,med felgene fra samme firma har fått dårlig omtale.Dårlig overflatebehandling med lakk som flasser etc.

Dato postet: 16/02/2012 22:55

Hehe, ja vi her vest er velsignet med de to årstidene. Den kalde grønne og den kalde våte vinteren.

Har ikke hatt kjettingene på bilen enda, men har hatt den tvilsomme gleden av å ratte større biler i endel år, så man er ikke helt uerfaren med jernvarene.
Får de nok tredd på hjulene på et vis, og om man er særdeles forsiktig og lusker seg snorrett framover i 0,05km/t, så kan man ha flaks og ikke ødelegge karrosseri og mere til.
Har bilen inne til service, årskontroll og PKK, så da ordner forhandler med å få merkeverksted til og skifte fjærene i samme slengen.
En annen ting er at 80% av alle fartsdumper vi sneglet oss over i løpet av ferien subbet oppi exhaustrøret, så noen ekstra centimeter opp på fronten kommer til å bli en velsignelse. Trur eg .......
Men når det er sagt, så ser det ut for meg at dette med lave frontpartier er noe flere enn Dethleffs'er er utstyrt med.
Skjære "dragracerene"

Dato postet: 17/02/2012 08:54

Er mindre bekymret for saltet på bobilen enn våre andre biler.
Det som er av stål som jo er kraftig ramme etc. er behandlet.
Karosseri etc. består av tre, glassfiber og aluminium - dette ruster ikke!

Eneste man må passe litt på er å holde treplatene tørre (= behandle med riktig stoff etc).
Hadde jo vært bedre om bunnplatene også var glassfiber - ikke tre!
Ser nye biler begynner å komme med dette.

Bobilen er selvsagt for bruk hele året (hva var ellers meningen med "vinterbil"?).
Men bruken vinterstid er jo mindre enn på sommeren.

Har heller ikke hatt bruk for kjettinger enda - prøvde de (2..?) som fulgte med da jeg kjøpte den.
Hurtigkjettinger som var mer som et fargerikt spindelsvev enn kjettinger - og 2 er en for lite.
Kommer nok til å kjøpe inn noen skikkelige.

Dato postet: 17/02/2012 11:16

Carthago bla har glassfiberdørk.Vet ikke om det er kryssfiner på oppsiden.
Det finnes jo en del gammle varehengere av merket TREDAL som har kasser av samme type finer som dørken i div bobiler,og de blir jo bortimot 30-40 år gammle og mange står ute hele året.Det som er viktig er at vi følger med om overflatebehandlingen av platene slites vekk.Da må vi på med nytt stoff.Har til og med hørt om de som har beiset platenes underside med TJÆRALIN.Fungerer sikkert det også.TECTYL har også et stoff som er beregnet for disse finerplatene.
Dethleffs blir sprayet i alle plateskjøter og overganger gulv-vegg på hver årskontroll.
Men når garantien er utløppt er det eieren som må følge med.

Når vi bestillte nybilen var det med VINTERCOMFORTPAKKE og det gjorde vi for at vi SKAL bruke den på vinteren.Har også kun 2 hurtigkjettinger og noe annet et det nok ikke plass til under hjulbuene framme.Så får vi se om noen andre vil bli med på å dele et sett hurtigkjettinger slik at vi har tre stk slik som loven sier.

Dato postet: 17/02/2012 12:34

Tja - fineren på tilhengerne er av vannfast kryssfiner mens i bobilene er det bare brukt vanlig kryssfiner.
Hadde de brukt vannfast ville ikke dette vært noe problem - men vekten derimot.
Hvis du kjenner på vekten på vannfast og vanlig kryssfiner, 2 like store plater finner du ut at vannfast veier mange ganger mer.

Har blitt anbefalt en forhandler av skikkelige kjettinger her - skal ta en tur en dag.
(Er visst eneste stedet man får tak i pigg-kjettinger av denne størrelsen).

Dato postet: 17/02/2012 14:31

Tror jeg holder meg til hurtigkjettingene pga at det er så trangt i hjulhusene framme.

Dato postet: 19/02/2012 15:37

Da var denne helga over.
På fredagen dro vi opp til Korlevoll (Seljestad) var der ca kl19.30.Håpet jo på at det skulle bli en skitur eller flere i løpet av helgen.Men det ble bare drittværet så vi dro ned igjenn på Lørdagen.Svingte innom bobil plassen i Sandeid.Men der var det problemet med strømmen/jordfeilbryteren så vi havnet atter en gang i båthavna i Ølen.
Og der var vi så mange som 8 biler.Så det er tydelig at dette er en populær plass.

Dato postet: 19/02/2012 21:18

Nå har jeg skrevet opp sist jeg byttet gassflaske.Og nå har vi brukt samme flaska i 6 døgn.Og enda er den ikke tom.Har jo stått en del av denne tiden med gass/el drift og når vi står på landstrøm går Trumaen kun på el om natta.Så får vi se hvor lenge den varer.

Dato postet: 21/02/2012 09:47

Vi har Eura, og denne er bygget i glassfiber (gulv-vegger-tak), ingen gjennomgående skruer fra utsiden. Alt er skrudd fra innsiden, hjørner osv er klipset på alu profiler som holder platene i sammen. Det er innlagt alu firkantrør som innredning osv er festet i. Ser ut til å kunne være en konstruksjon som holder.
Har jo hørt at Eura har vært plaget med fukt for noen år siden. Kan ikke forstå at det kan være noe problem lenger. Og om det skulle komme fukt, ja så er det "kun" innredningen det går ut over, ikke selve konstruksjonen.

Jeg foretrekker nok glassfiber foran aluplater, som Arve Opsahl mener er det eneste som duger i Norge!

Dato postet: 26/02/2012 21:00

I går måtte vi bytte gassflaske. Det betyr at en flaske holdt i 7 døgn. Noen av disse dagene har vi stått med landstrøm og vi har nok spart noe gass på det. For da har Trumaen gått på gass og el på dagtid,og kun på el på natta.